Anda pengunjung blog ke :

Rabu, 1 Disember 2010

Hello Kampuchea! (Hari 4)

Ahad, 21 November 2011, 14 Zulhijjah 1431

8.00 pagi (WM), 7.00 pagi (WK):

- Menuju ke Kampung Stenghai , Siem Reap.
- Bersarapan di Muslim Family Restaurant
- Pemilik restoran : Ustaz Haji Musa, Mufti Siem Reap.
- Sumbangan wakaf perigi dan pakaian
- Bertemu dengan Haji Yusof, imam di Masjid Siem Reap.


1- Masjid Kg Stengmai, Siem Reap. 2 tingkat. Ruang solat wanita di bahagian atas.
2 & 4 - Madrasah Qamaruddin Al-Islamiah, Kg Stengmai, Siem Reap
3 - Muslim Family Restaurant. Pemilik resoran : Ustaz Haji Musa, Mufti Siem Reap.


Kontinjen Solidariti bergambar kenangan sebelum meninggalkan Kampung Stengmai.

10.15 pagi (WM), 9.15 pagi (WK):

- Mendapat tourist guider ke 2 : Mr Sophian.
- Melawat Angkor Watt.
- Ambil gambar untuk tiket.
- Bayaran sekali masuk untuk sehari adalah $20
- Melawat candi ke 2. Berlokasi di tengah-tenga hutan. Masuk percuma.


1 - Bersama rakan-rakan Solidariti dan pensyarah di hadapan tasik Angkor Wat.
2 - Tasik Angkor Wat.
3 - Perpustaakaan. Tempat pengumpulan buku-buku ilmu di zaman dahulu. Buku-buku merupakan sumbangan dari negara India dan China.
4 - Kawasan timur Angkor Wat.


1 - Bangunan di sini amat dipelihara dengan rapi keasliannya.
2 - Tingkat tertinggi dalam binaan Angkor Wat. Tidak dibenarkan naik kerana proses baik pulih sedang dijalankan.
3 - Kawasan yang paling tengah Angkor Wat yang bercabang ke utara, timur, selatan, dan barat.
4 - Echo Room atau bilik gema. Raja pada zaman dahulu akan bersandar pada dinding ini, memukul dadanya untuk mendengarkan gemaan pukulan di segenap ruang bilik tersebut. Motif perbuatan : Tak dapat dikenalpasti, mungkin salah satu cara mempamerkan kuasa kepada rakyat.


1 - Melawat Candi ke dua yang terletak di dalam hutan. Perjalanan ditemani dengan persembahan kugiran dari mangsa2 letusan gunug berapi. Salah seorang pensyarah sedang memberikan derma.
2 - Candi yang menjadi lokasi lakonan Angelina Jolie dalam filem Tomb Rider.
3 - Banyak pokok unik di mana akarnya bermula dari atas bumbung, menganjur ke tanah dan terus meninggi ke atas.
4 & 5 - Bangunan candi yang besar tetapi mempunyai pintu yang kecil-kecil belaka.
6 - Ukiran patung-patung senyum yang semakin ditutupi oleh akar pokok. Tahun depan mungkin kita dah x dapat lihat dah senyuman patung ni.
7 - Kawasan candi yang paling tengah.

2.00 ptg (WM), 1.00 tgh (WK):

- Makan di Famili Restaurant

2.45 ptg (WM), 1.45 tgh (WK):

- Pulang ke hotel, berehat, solat.

5.00 ptg (WM), 4.00 ptg (WK) :

- Ke perkampungan air di Tonle Sap.
- Tonle = tasik, Sap = Air segar
- Kanak-kanak yang sangat berdikari.
- Ramai peminta sedekah.
- Menjalankan perniagaan di dalam perahu, rakit, bot, dll.


1- Jeti untuk ke perkampungan air, Tonle Sap.
2- Rumah-rumah di perkampungan Air Tonle Sap.
3- Jangan fokus pada gambar saya, tetapi sila lihat kenderaan yang kanak-kanak ini gunakan untuk meluncur di air. Hanya sebuah polistrin ikan!
4- Berdayung hanya dengan menggunakan periuk keluli.
5- 2 kanak-kanak yang cuba meminta sedekah menggunakan modus operandi bot dan ular.
Gambar 3, 4, & 5 merupakan kanak-kanak peminta sedekah di Tasik Tonle Sap.

6 ulasan:

che mie berkata...

wah!..bestnye dekyah!

Nurul Norsilah berkata...

jeles jeles

Nurul Hidayah Isnin berkata...

Alhamdulillah..seronok kak umi!!
dpt la sentuh benda2 ni kt dpn mata..

ila : jgn jeles.. tp b'syukurlah kt mesia x de angkor wat yg besar gabak tuh.. hehe..

abangbulat berkata...

angkor wat sioottttttttt....7 benda keajaiban dunia tue..eh, btol ke?? rasenya lahhh...tp mmg chantek! i wish 1 fine day i will be there...

Nurul Hidayah Isnin berkata...

rsnya tak..nth ak pn tak tau..
tp angkor wat la plng femes ms kte sek mngh kan2?
cantik dan...berlumut!
i hope u will be there in making tomb rider new version..

abangbulat berkata...

tau xpe...angkor watt lah benda yg selalu ingat time kat sek menengah dulu..lagi satu, candi borubudur...(btol ke aku eja??) haha..

dia mmg cantik..dri dlm gambar aku dah tau mmg berlumut habess...haha..licin tue!

p/s: tomb rider?? haha..nak panjat angkot wat pon tercungap2...lagi r nak lompat2 pusing..haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath - Anniversary

Suka