Anda pengunjung blog ke :

Isnin, 28 Disember 2009

Just Want To Share

For those who really able to sit in front of your PC for a long hours...
BEWARE of the CARPAL TUNNEL SYNDROME..

Here's some tips for the PC users (include desktop and laptop)
to avoid ourselves from facing this syndrome..

1. Watch out the distance of your head from the monitor.


2. When you were using the mouse.


3. Not forgotten when you used the keyboard.


WHAT HAPPEN if you ignore those tips ??

You will suffer of the operation to save your precious hands just like the pictures :



Therefore, remind yourself to take some light exercise during using the PC.

REMEMBER! Prevent is better than cure... Have fun with the exercise!

For extra reading :
  1. http://www.thetole.org/MalayHerbalMedicine/CarpalTunnelTreatmentCure.html
  2. http://en.wikipedia.org/wiki/Carpal_tunnel_syndrome

Sabtu, 26 Disember 2009

Sudut Lepas

Mulut...oh!..Mulut

Itulah salah satu anggota yang ada pada manusia...
Pelik la manusia ni..
Susah sangat ke nk jaga hati orang....
Perlu ke selalu bergaduh dgn orang...
Mesti ke buat orang marah guna senjata MULUT...
Tolonglah....minta tolong sangat..sangat...
Jagalah mulut....
Sebab...mulut ni lah yg jadi saksi penentu destinasi akhir kita (ke syurga @ ke neraka)

Tak semua kat hati perlu diluahkan secara terus....
Kena fikir dulu....kemudian tapis...pastu...baru luahkn kat mulut...

Pepatah Melayu pun dah cukup indah untuk difahami..
"kerana pulut santan binasa,
kerana mulut badan binasa."

Ini tidak...
Sebab mulut...ada yang sampai kena tumbuk...
Kerana mulut juga ada yang mengamuk...
Mulut juga buat manusia bergaduh..
Kadang2 sebab mulut ada juga yang kena sorok dengan bunian~

Tapi, benda semua ni tak kan jadi kalau semua orang jaga mulut....
Bila dah jaga mulut...scr automatiknya... hati org pun kita jaga...

Dan orang yang jadi mangsa 'kerana mulut' 2 perlu fikir juga..
Knp dia jadi mangsa 'kerana mulut'??
Mungkin juga sebab dia tak jaga MULUT...
Kalau MULUT dia ok sebelum ni...
Maka, bersabarlah...
Orang yang buat anda itu x selamanya slmt dari jadi mangsa 'kerana mulut'.

Kalau x suka dengan sesuatu yang langsung x memudharatkan sesiapa...
Diam sahaja kan boleh....pastu tinggalkan apa yg x disukai 2...
Kenapa suka buat huru hara...

Fuh...jagalah anugerah Allah inii baik2 wahai manusia..
Gunalah utk ckp bnda yg baik2...
Pakailah untuk berzikir, selawat, beribadat...

Semoga kita sentiasa menjadi orang yang disenangi oleh semua orang dan x lupa, disayangi Allah..InsyAllah..

>>>>Bersama menjaga MULUT<<<<

Rabu, 23 Disember 2009

Count Fast


How to
get the answer of 15^2 without using calculator, pencil and paper, or even worst by count it using beads??

Or else, try to solve 25^2...35^2...and 75^2 too

If
15^2 ......225
25^2.......625
35^2.......1225
...
...
...
75^2.......5625

Could you guess the pattern which had used?

Thats why Mathematicians said that Math is easy, simple, and fun..










Still can't grab the sequences and patterns?





Oh no!! Please don't pull your hair...

Ok, fine...I'll share it with you..

We're going to solve the 1st quest... 15^2..
As we all know 5^2 is 25..so, stick with that fact..
Then 1x2 = 2
Hence, the answer is 225

Lets try with 25^2
5^2 is 25
2x3 = 6
Hence, it is 625!!

In short, any number at the left side must been multiply with the bigger num after it...
and just put the number '25' along to present it as an answer..

Try yourself...

Point to note : This strategy only valid if the num is end up with '5'..

~~~~HAVE FUN WITH MATH~~~~

Khamis, 17 Disember 2009

When...

Apabila kamu teringat akan seseorang,
banyakkanlah olehmu ISTIGHFAR..

Apabila kamu lupa tentang apa yang kamu pelajari,
banyakkanlah SELAWAT..

Apabila kamu mahukan wajah berseri dan sejuk mata memandang,
banyakkanlah SOLAT DHUHA..

Apabila kamu mahukan perlindungan dan kekuatan hati,
banyakkanlah TAHAJJUD..

dan

Apabila kamu mahukan malaikat mendampingimu dan mengelak dari pandangan nafsu dan syaitan,
hendaklah kamu sentiasa berada dalam keadaan berwudhu'...



Isnin, 14 Disember 2009

Amalan Sunnah Mengiringi Solat Fardhu

gmbr diambil daripada www.maxclip.co.cc/Namaz/

  1. Menyapu kepala sehingga sampai ke muka selepas memberi salam yang kedua.
  2. Menghadapkan muka ke arah makmum sama ada ke kanan atau ke kiri.
  3. Berterusan berada di tempat solat.
  4. Memuji Allah S.W.T dan beristighfar selepas selesai solat (beristighfar sebanyak 3 kali).
  5. Membaca zikir tersebut sebanyak 10 kali. Terjemahan : Ya Allah ya tuhan kami, Engkaulah empunya kesejahteraan dan daripadaMU jugalah kesejahteraan dan Engkaulah yang mempunyai keberkatan, wahai Tuhan yang mempunyai keagungan dan kemuliaan.
  6. Berdoa memohon perlindungan dengan Allah daripada azab api neraka sekurang-kurangnya 3 kali dan sebanyak-banyaknya 7 kali. Terjemahan doa : Ya Allah lindungilah aku daripada api neraka.
  7. Membaca surah AL-Fatihah, ayat kursi, 2 ayat terakhir daripada surah Al-Baqarah (ayat 285 dan 286) dan 2 ayat daripada surah Al-Imran (ayat 18 dan 28).
  8. Membaca surah-surah al-Mu'awwizat iaitu surah Al-Ikhlas, Al-Falaq, dan An-Nas.
  9. Bertasbih (33x), bertahmid (33x), bertakbir (33x).
  10. Berselawat ke atas nabi.
  11. Berdoa kepada Allah S.W.T memohon kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.

Sumber : Al-Bayan Bil. 4/ Nov 2008 (Diterbitkan oleh Sekretariat Isu-Isu Akidah dan Syariah Majlis Agama Islam Negeri Johor

Ahad, 13 Disember 2009

It's Not Safe Right Now!!

Endau's citizen had been shocked and frightened by the breaking news...

"An old maid women had been discovered dead in her residence on 8.30 am yesterday by her neighbour"
  • She had been tightly binded at her both legs and hands and her neck had been constricted till died.
  • Actually she had dead about 2 days ago.
  • All of her value stuff such as money and jewelery had been stolen..
  • Crime Investigation State Department (JSJN) had suspected that the murder and robber might be a drug addicted person around this zone.
  • 5 hours had been taken for the forensic unit do their investigation. There are 2 sub of unit which are inside and outside forensic unit.
  • All of the junkies in Endau had been arrested for the investigation.
Therefore, I beg to all Endau's citizen to beware and take some precaution due to avoid ourselves from being the next victim..
  1. DO NOT being too show off when you at the public place by show people how many jewelery you have and how rich you are.. "They" might be interested to keep their eyes on you.
  2. Please make your home as the safest place to live.
  3. DO NOT let any strangers come into your house easily.
  4. DO NOT easily trust people around you.
  5. Make sure you have any weapon as your self-defense.
  6. Lastly, Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali.
"Hapless can't be smelled".....BEWARE...pray for you peaceableness....

For more information, you can read the news at HERE.


Khamis, 10 Disember 2009

Kuih Apam

Bahan :
  1. 1/2 kg tepung
  2. 1 sudu kecil garam
  3. 2 senduk gula aising
  4. 1 bungkus yis (Mauripan) - dibancuh dengan air
  5. 3 sudu susu tepung
  6. Air
  7. Pewarna kuning telur
  8. Kelapa parut (sebagai pencicah-digaul dengan sedikit garam)
Cara-cara :
  1. Gaul tepung, garam, gula aising, susu tepung sehingga sebati.
  2. Gaulkan dgn yis yang sudah dibancuh.
  3. Gaulkan dengan air.
  4. Pastikan adunan tepung menjadi likat (seperti ingin membuat tepung bagi keledek goreng)
  5. Masukkan pewarna kuning untuk menjadikan apam berwarna kuning (boleh guna pewarna-pewarna lain yang dibenarkan).
  6. Loyang disapu dengan sedikit minyak.
  7. Masukkan adunan tepung ke dalam loyang.
  8. Biarkan selama 1 jam untuk pengembangan tepung.
  9. Kukus selama 1 jam.
  10. Kuih apam dipotong2 dan ditabur dengan kelapa parut di atasnya.
* Tepung diayak dahulu untuk menjadikan kuih apam nmpk lebih cantik.

Discovering Endau, Johor...

Location : Endau, Johor, Malaysia
(Border of Pahang)

Endau's map which is situated at Pahang's border.

There are many villages in Endau.
Kampung Londang Batu is clearly seen and being mapped on Google's map.
A long river named Endau's River which become a separated border between Johore and Pahang.

Endau's River (right side) : The freegate to enter the state of Pahang...

Endau's River (left side) : You can reach until Kampung Labong (orang Asli's village) at this way...

An old jetty still being kept as a heritage at the side of Endau, Johore's bank.

~Nice big clock~ The view of Tanjung Gemuk, Pahang's bank by looking from the Johore's side.

Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Endau Johore had been obviously seen from Marina Tanjung Gemuk jetty's side.
Marina Tanjung Gemuk, Pahang is the place for ferries and boats landed to fetch tourists who want to explore all of the nearest island in Mersing.


__What's inside the valuable of Endau Town? To be continue.....__

Rabu, 9 Disember 2009

Hj Isnin Cyber Cafer (HICC)


WELCOME TO OUR CYBER CAFE !

As u can see at the picture, our cyber cafe can be used only for 3 person per time.

The statement above is totally incorrect..!

Actually Hj Isnin Cyber Cafe (HICC) was completed with wireless router which can spread the internet wave about 100 meters around it.
The HICC had been launched about last month in Hj Isnin's residence.
With the speed about 100 mb and the excellent signal strength we hope that we can satisfy all of the HICC customers or users.
Our precious HICC will be effectively operated in 24 hours..
You can download, upload, and doing anything here.

For more information please have a phone with us by dialing 1515..

-We strictly against the "POTONG" campaign-

Life With Paradox

Do you ever heard the term of paradox? Paradox can be defined as inconsistency, absurdity, irony, contradiction, contradiction in terms, impossibility, and illogicality. From the Mathematics’ view, we can say that something that impossibility and illogicality will happen in Math but it could be possible and logical. Quite though explanation huh!

Now, I want to ask, do u believe if I said that 5 is equal to 3 (5=3)??

Don’t believe it? I believe it..

I will show you....

Still don’t get it..? Ok, another example


Prove that 2 is equal to 1 (2=1)

Physically, this statement is wrong but if we could see inside of it deeply, the statement might be true. This is what Mathematician called it as PARADOX.

This is how we can relate it in our life. Life is full of paradox. Do not look something from the one window beside look through the other windows too then you will find that impossible is nothing in this world.

= See the unique of Mathematics by the term of PARADOX...


Rabu, 25 November 2009

Kek Lapis Holiday Inn

Terfikir juga, mcm mana la kek ni boleh dpt nma Holiday Inn???
Hmm..mungkin sbb susunan kek yg bertingkat ni mcm bangunan Holiday Inn..
Ataupun, manusia dlm bangunan ni suka sgt mkn kek ni....
Apa2 pun, kek ini mmg sedap dan senang dibuat...

Bahannya???
  1. 2 buku mentega
  2. 1.2 cawan gula aising
  3. 10 biji telur
  4. 1.5 penutup esen vanila
  5. 1 cawan susu pekat
  6. Tepung biskut marrie (biskut marrie dikisar)
  7. Serbuk horlick
  8. Serbuk milo

Caranya??
  1. Pukul (mentega + gula aising)
  2. Pukul (telur + esen vanila +susu pekat)
  3. Pukul Tepung biskut marrie
  4. Bahagikan adunan kpd 2 ( satu gaul dengan Milo, satu gaul dengan Horlick).
  5. Kukus lapisan yg pertama bermula dengan warna putih.
  6. Lapiskan kek seterusnya dengan warna kuning.
  7. Satu lapis = 8 hingga 10 minit..
SIAP!!!!!!!!!!!!


Mood : Mengunyah kek yg baru sahaja berjaya disiapkan.....

Khamis, 5 November 2009

Ceramah Tuan Haji Hassan


Ni adalah apa yang saya dapat sepanjang mengikuti ceramah Tn Hj Hassan walaupun duduk di belakang sambil menjaga first aid untuk peserta....

Definisi Kepimpinan:

  1. Kepimpinan merangkumi keupayaan dan kebolehan pencapaian atau corak kepemimpinan seseorang.
  2. Kepimpinan berlaku apabila sesorang itu menolong, menunjuk dan mempengaruhi orang lain yang bercorak peribadi. Ini berbeza dengan pengurus, kerana pengurus bukan bersifat peribadi ia melakukan kerja melalui praturan dan kuatkuasa undang-undang.

Sifat Pemimpin :
  1. Berani berhadapan dengan masalah dan menghadapi risiko serta mempunyai daya juang yang tinggi.
  2. Melaksanakan perkara yang diperlukan oleh organisasi walaupun kadangkala tidak disukai oleh orang bawahan.
  3. Mempunyai pandangan jauh kehadapan.
  4. Tahu jangkamasa dan batas bagi sesuatu perkara yang dilakukan.
  5. Mengetahui bila harus meneruskan sesuatu tindakan dan sedar setakat mana tindakan itu boleh dilaksanakan.
  6. Menjadi penggerak melalui motivasi yang mampu menjadi dorongan.
  7. Bersikap terbuka dan fleksibel.
  8. Mempunyai disiplin diri yang tinggi.
  9. Mempunyai rancangan jangka panjang dan jangka pendek yang jelas dalam mentukan halatuju organisasi.
  10. Bersedia mendengar idea orang lain.
  11. Sering menilai diri sendiri untuk tujuan melihat kekuatan diri dan kelemahan diri yang perlu dibaiki.
  12. Bersikap terbuka dan positif terhadap idea baru.
  13. Bersedia melakukan penghijrahan minda.
Hah, bila dah baca semua2 ni, apa yg anda dapat? Ada x sifat-sifat macam ni dalam diri anda?
Kalau ada kekalkan, kalau xde boleh ditambahkan...

Utk paparan akan datang, sy akan ceritakan mengenai kualiti kepimpinan...

Akhir kata, selamat menjadi pemimpin kepada diri sendiri seterusnya untuk masyarakat..

P/s : PEMIMPIN..................SAYA!!!

KEM KEPIMPINAN PELAJAR 2009

KEM KEPIMPINAN PELAJAR 2009


Anjuran

Jabatan Hal Ehwal Pelajar

Unit Bimbingan dan Kaunseling

Biro Pembimbing Rakan Sebaya, Jawatankuasa Perwakilan Pelajar Ke-44


TARIKH : 29 OKTOBER - 1 NOVEMBER 2009

TEMPAT : SANGGAR SRIKANDI, KAMPUNG SISEK, MERSING, JOHOR


Peserta : 52 orang

Pensyarah : 8 orang

Urusetia : 1 orang

Fasilitator : 14 orang


Aktiviti Yang Dijalankan :

1. Ice Breaking

2. Ceramah 1 : Budaya Kerja Berpasukan

3. Ceramah 2 : Peranan Kepimpinan

4. Ceramah 3 : Pemimpin dalam Pengurusan Stress dan Komunikasi Berkesan

5. Ceramah 4 : Pemimpin dan Personaliti

6. LDK 1 : Team Building & IQ test

7. LDK 2 : IPG Idamanku

8. Dinamik Game 1 : Istana Pasir

9. Dinamik Game 2 : War Game

10.Dinamik Game 3 : Lautan Asid

11. Burung Hantu & Kembara Malam

Ulasan :

  1. Makanan yang sangat sedap disediakan oleh pengusaha resort.
  2. Kemudahan penginapan peserta yang perlu dipertingkatkan.
  3. Pelbagai aktiviti menarik yang telah direka khusus untuk meningkatkan jati diri peserta.
  4. Ceramah yang lengkap dan sesuai mengenai kesemua aspek berkaitan dengan kepimpinan dan perlu dipelajari oleh semua orang.
  5. Kem kepimpinan ini diharapkan dapat mengasah bakat kepimpinan dalam diri dan jiwa setiap individu yang menyertainya.
  6. Kem yang memerlukan ketahanan emosi, fizikal, dan mental yang tinggi daripada pelajar.
  7. Pensyarah pengiring yang menitikberatkan kebajikan pelajar.
  8. Fasilitator yang komited terhadap tugas.
  9. Peserta yang sentiasa memberikan komitmen yang baik.

_______________________________

Penghargaan Kepada :

PENSYARAH

En. Mohd Mohtari Bin Mesron

En. Razali Bin Othman

En. Mohd Khalid Bin Hassan

En. Norizan Binti Ghazali

Tuan Haji Hassan Bin Haji Kudus

Tuan Haji Othman Bin Mustaffa

Puan Zaiton Binti Jaafar

En. Mazlan Bin Mohd Sanip


URUSTEIA

Puan Salmah Binti Abdul Aziz


RAKAN-RAKAN FASILITATOR


Hairy, Aswad, Amir, Muzamil,

Fakhrullah, Malek, Hazwan, Shamsul,

Syaiful, Hazwani, Syafik, Faris, dan Zairi


PESERTA-PESERTA KURSUS


PENGUSAHA RESORT

Dan semua pihak yang terlibat secara langsung atau pun tidak langsung sepanjang kem ini berlangsung selama 4 hari, 3 malam.

_Semoga kem ini dapat mencapai objektif yang diimpikan seperti yang termaktub di dalam kertas kerja_

...InsyALLAH...

Rabu, 4 November 2009

Apa dah jadi??


Inilah suasana dan kondisi blog aku skrg..

bersawang
berhabuk
dibiarkan sendirian
tanpa pengemaskinian
sungguh menyedihkan
macam dalam gambar

Apa boleh buat, keadaan x mengizinkan untuk aku setia dengan blog..
lebih-lebih lagi skrg musim exam

InsyAllah kalau ada masa aku akan tros aktif bersama Ojo Lali Mampir..

Doa Best..

Khamis, 15 Oktober 2009

Helwani Fest

video

Fuh, lega rasannya bila helwani fest dah selesai...

Tahniah kepada JK PERMATA dan LAJNAH HELWANI (termasuk saya...hehe) kerana berjaya menganjurkan program seumpama ini.

Kepada semua pemenang pertandingan nasyid, sukaneka, gubahan hantaran, dan mereka yang menghadiri Program Aku Bijak Jauhi Zina (ABJZ)......
Syabas diucapkan kepada anda...

Terima kasih di atas sokongan anda terhadap aktiviti IPGM Kampus Temenggong Ibrahim..
Semoga program seperti ini akan terus diadakan lagi di masa akan datang...

P/s : Tahniah kpd kumpulan nasyid Halawatussir yang menjadi juara pertandingan!!!!

Sabtu, 3 Oktober 2009

Lirik Lagu SIPMA

Dengan semangat juang yang teguh

kita berusaha berganding erat semangat kesukanan

biarpun sukar bulatkan azam

tingkat prestasi mengejar kejayaan

sukan institusi pendidikan landasan atlit muda malaysia

membudayakan hidup yang berkualiti

ingatlah kita pasti berjaya

serlah bakat satukan tenaga

SIPMA

Sukan prestasi tinggi

jayakanlah sukan yakinkan boleh

guna minda positif capai kejayaan cemerlang

* SIPMA (Sukan Institut Pendidikan Malaysia)


* Kenapa sy pos lirik lagu ni dlm blog saya? Sebab, lagu ni pernah menggunakan suara sy untuk perasmian Sukan Institut Pendidikan Malaysia (SIPMA).. Walaupun jasad saya tidak ada di majlis itu, tetapi cukuplah sekadar suara sy shj ada di sana.. Itu pun dah buat sy gembira. =)

Rabu, 30 September 2009

Demam MQA



Baru-baru ini IPGM KTI telah dihuru-harakan atau dgn bahasa yang lebih sopan disibukkan dan dikejutkan dengan kedatangan MQA.

Kejutan ini bukan sahaja dirasai oleh staf akademik malahan juga dirasai oleh guru-guru pelatih khususnya bagi mereka mengambil kursus PISMP (Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan) semester 6.

Di sana sini, (dalam ruang lingkup atmosfera IPGM KTI) telah kedengaran istilah-istilah seperti MQA, Fail Subjek, Kerja Kursus, Hantar Semula Tugasan, Temuduga dari MQA, borang itu, borang ini dan macam-macam lagi yang anda sendiri dengari.

Namun begitu, tahukah anda apa sebenarnya MQA ini dan apa rasional kehadirannya di semua IPG di Malaysia?
Untuk mengetahuinya anda bolehlah melayari laman web MQA

Apa yang ingin saya fokuskan di sini adalah perkaitannya antara IPGM dan MQA.

  1. MQA bertujuan untuk memberikan standard pengiktirafan kepada kursus yang ditawarkan oleh semua institusi pengajian tinggi.
  2. Penilaian diadakan secara berterusan (on-going process).
  3. PISMP merupakan antara program terbaru yg diwujudkan oleh IPGM dan perlu mendapat standard pengiktirafan daripada MQA.
  4. Bagaimana jika kursus PISMP kita ini tidak diiktiraf standard kelayakkannya? Jika perkara itu terjadi, maka pelajar PISMP tidak boleh mengikuti pengajian sama ada pada peringkat sarjana atau doktor falsafah di universiti dalam mahupun luar negara.
  5. Pada 6 Oktober ini IPGM KTI akan didatangi oleh wakil dari MQA dan mereka akan bertanyakan soalan secara rawak kepada guru pelatih.
  6. Antara soalan yang gemar ditanya adalah apa bezanya @ lebihnya program anda ini (PISMP) berbanding dengan program pendidikan di universiti?
  7. Fikir-fikirkanlah apa jawapannya dan cuba berikan jawapan yang positif dan membina mengenai PISMP.

Setakat ini sahaja perkongsian saya...
Maklumat akan diperbaharui dari semasa ke semasa.

* Sumber maklumat daripada timbalan pengarah akademik IPGM KTI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath - Anniversary

Suka