Anda pengunjung blog ke :

Isnin, 29 November 2010

Hello Kampuchea! (Hari 3)

Hari ke 3 bertarikh 20 November 2010 dan setelah 2 hari berada di Phnom Penh, kami mula berkemas untuk ke Siem Reap. Beg-beg yang besar macam nak pergi mekah semua kami tinggalkan di Golden Stadium Hotel. Beg biasa-biasa je yang kami bawa. Perjalanan dari Phnom Penh ke Siem Reap adalah sejauh 420km. Terdapat banyak perbezaan yang ketara antara 2 bandar ini..

8.30 pagi (WM), 9.30 pagi (WK):

- Bertolak ke Siem Reap.
- Berbekalkan RM302, $302, 14 300 riel.
- Kawasan sawah padi di sepanjang perjalanan.
- Rumah yang dibina sangat kurus tetapi bertingkat-tingkat. Kenapa? Ini kerana, saiz tanah yang yang dibeli amat kecil, kiri-kira 24m x 27m. Bila rumah dah kecil..mcm mana nak jadikan rumah nampak besar dan banyak bilik? Caranya adalah dengan menambahkan bilangan tingkat rumah.



1- Pokok bunga teratai berlatar belakangkan sawah padi nan terbentang luas menemani kami di sepanjang perjalanan ke Siem Reap. Indahkan? SubhanAllah.
2- Pasukan Solidariti berhenti sebentar untuk menikmati buah teratai.
3- Gerai jualan buah teratai.
4- Buah teratai dan isinya. Rasanya seperti umbut kelapa. Tapi jgn makan bahagian isi yang berwarna hijau kerana rasanya pahit.

10.00 pagi (WM), 9.00 pagi (WK):

- Singgah di R&R Kemboja.
- Ada jual buah-buahan, serangga-seranggaan, kanak-kanak peminta sedekah.
- Ada 2 restoran.
- Ada yg makan lemang katak. Saya nak sebut nama si pemakan katak tu x patut pula kerana mungkin ramai yang dah tau. Tapi kepada peserta Solidariti yang lain, jangan fikir anda selamat kerana anda pun dah cuil-cuil lemang2 tu.. Enak kan?? haha..wekkk~
- Ada kanak-kanak jual buah dgn cara psiko. Antara petikan ayat ialah : "you promise to buy from me sir", "please miss, 1 dollar only", "If you not buy..I will cry".



Antara makanan yang dijual di R&R tersebut adalah ubi itik, pelam, nenas, limau, nangka. Yang saya sebut tadi yang biasa je. Yang luar biasanya, dia ada jual labah-labah sira lada, cengkerik goreng, belalang garing, dan kumbang salai. Nyum2..sedap tak?

12.00 tgh (WM), 11.00 pagi (WK):

- restoran tepi tasik
- ambil gambar
- meninjau souvenier
- berhibur dalam bas (antara kami, pensyarah, pemandu pelancong, dan pemandu bas je yang tahu)




1 - Sawah padi di sepanjang perjalanan.
2 - Tempat beribadat penganut Buddha juga banyak terletak di tepi-tepi jalan.
3 - Perahu unik di tepi tasik
4 - Restoran di tepi tasik

2.00 ptg (WM), 1.00 tgh (WK):

-Tiba di Siem Reap
-Makan di d'Wau Restoran (pemilik bernama Mak Cik Aishah)

3.40 ptg (WM), 2.40 ptg (WK):

-Mendaftar masuk di Ta Phrom Hotel
-Hotel yg banyak patung Buddha dan patung gajah

4.45 ptg (WM), 3.45 ptg (WK):

- Berjalan di kedai-kedai Siem Reap.
- Terjumpa kedai urut, kedai bersihkan kaki pakai ikan, night market.

6.00 ptg (WM), 5.00 ptg (WK):

- Merasai pengalaman menaiki tuk tuk
- 30 minit = $ 5.00
- nama pemandu tuk tuk : Nirai

8.30 mlm (WM), 7.30 mlm (WK):

- Makan malam di d'Wau restoran (restoran halal masakkan Malaysia)
- Untuk pengetahuan, hanya ada 2 sahaja kedai yang menjual makanan halal di Siem Reap.



1- Papan tanda d' Wau Restoran
2- Makanan tengahari kami
3- Ta Phrom Hotel
4- Keindahan bilik dalam hotel Ta Phrom


1 & 2 - Panorama di luar Hotel Ta Phrom.
3- Pemandu tuk tuk saya dan rakan.
4- Mak Cik Cleaner jalan. Ni lah rahsia2 tersendiri bandar Siem Reap. Kenapa dia nampak bersih je masa lalu kan.. Ni sume sebab ada mak cik cleaner macam ni lah. Good job!

_________________________________________

Apa Yang Telah Saya Lihat Dan Lalui :

- Bandar Siem Reap sangat berbeza dengan bandar Phnom Penh. Ini kerana :

Phnom Penh : Bandar perniagaan, susun atur bandar yang tidak begitu kemas, bandar yang kurang bersih, penduduk dan pengguna jalan raya yang lebih agresif.

Siem Reap : Bandar pelancongan, susun atur bandar yang lebih kemas kerana wujud sedikit lambat dari Phnom Penh, bandar yang bersih dan cantik, penduduk dan pengguna jalan raya yg lebih berhemah.

- Kanak-kanak yang dilatih untuk menjual barangan, makanan, dll secara menekan psikologi pelancong. Tapi itu sebenarnya lebih baik daripada meminta sedekah tanpa berusaha melalui bekerja.

- Makanan kategori serangga yang nampak enak. Labah-labah tersebut juga digunakan sebagai jualan utk binatang peliharaan.

Pengajaran Yang Ingin Saya kongsikan :


- Kenal pasti dahulu makanan yang ingin dibeli sama ada bersih, selamat, atau halal. Huhu..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath - Anniversary

Suka