Anda pengunjung blog ke :

Khamis, 25 November 2010

Hello Kampuchea! (Hari 1)

Penunjuk:
WM = Waktu Malaysia
WK = Waktu Kemboja

8.30 malam (WM):
Bertolak dari IPG KTI,JB
Singgah makan di rumah Tuan Haji Sasman. (Sempat bungkus nasi himpit, jambu, puding, karipap, serta air bali).

3.00 pagi (WM):
-Sampai di KLIA.
-Makan bekal.
-Tukar duit kat pengurup wang maybank. Kadar tukaran nilai mata wang terkini, $1 = RM3.20
-Tukar baju, kemas beg, solat subuh
-Check in beg ikut individu dan dapat tiket.
-Semak passport
-Semakan hand luggage, barang elektronik dikeluarkan dari poket baju dan seluar.
-Pintu berlepas H08, bertukar pintu saat akhir ke H06.
-Semakan sekali lagi hand luggage. Cecair lebih 100ml dan senjata tajam tidak dibenarkan untuk dibawa. Tapi kalau mulut yang selalu keluarkan kata-kata tajam dibenarkan.
-Pergi ke departure hall. Isi borang-borang yang patut sblm masuk negara orang.
-Dengar tips untuk penumpang kapal terbang.
-Masa berlepas perlu matikan alatan elektronik, pakai tali pinggang keledar. Kalau rasa macam pekak: telan air liur, makan gula, atau buka mulut seluas yang mungkin.

11.05 pagi (WM), 10.50 pagi(WK):

-Selamat sampai di Cambodian International Airport







-Mendaftar masuk di Golden Stadium HOtel. Kenapa nama hotel ni ada stadium? Sebab kat blkng hotel ini ada sebuah stadium bola sepak yang besar. Boleh dilihat secara terus melalui tingkap hotel.



-Panorama bangunan di sekitar ibu kota Phnom Phen.



2.30 ptg (WM), 1.30 pagi(WK):

Kenderaan yang paling saya jakun ketika mula-mula datang sini adalah kenderaan tuk-tuk.
Lesen untuk memiliki tuk-tuk adalah sebanyak $20. Kebanyakkan tuk-tuk menggunakan motor honda sebagai base kenderaan. *Macam mana lah mereka dapat idea untuk mengubahsuai sebuah motor menjadi tuk-tuk. Hebat juga. Kalau kt kampung guna lembu. Kat bandar guna Honda. Huhu..



Stesen minyak. Di kemboja ada banyak stesen minyak, antaranya adalah Total (gambar di bawah), ptt, Caltex, Tela, dan lain-lain lagi.



Berikut adalah kadar harga minyak mengikut matawang Kemboja, iaitu riel.



-Makan tengahari di Cafe Bubble Tee. Makanan yang memang menepati citarasa orang Malaysia. Kalau tak silap saya, $10 untuk sekali makan. Mahal juga tu. Nasib baik sedap.



3.30 ptg (WM), 2.30 ptg (WK):

-Ke perkampungan Croy Congwap
-10 minit dari hotel
-Membuat ibadah korban sebanyak 2 ekor lembu
-Memberi sumbangan 3 kotak pakaian kepada wakil penduduk kampung iaitu Haji Yusof Bin Idris, Imam masjid Al-Azhar.
-Sesi bergambar
-Menjejakkan kaki di Sungai Mekong.
-Melawat Masjid Al-Azhar Mosque.





Cebisan panorama Sungai Mekong dari perkampungan Croy Congwap.



5.00 ptg (WM), 4.00 ptg (WK):

-Memebeli belah di Central Market Phnom Phen
-Bangunan berwarna kuning ini menjual pelbagai baju, batu permata, kraftangan dan lain-lain lagi.
-Beli sedikit buah tangan untuk adik beradik perempuan.
-Bergambar dengan Abon (Duta Kicap Jalen) yang telah mengikuti rombongan dari IKIM

7.00 ptg (WM), 6.00 ptg (WK):

-Makan malam di Cafe Malaya.
-Makanan sedap dan bercitarasa Malaysia.
-Servis air minuman agak lambat.

9.30 mlm (WM), 8.30 mlm (WK):

-Berjalan kaki bersama roomhotel-mate, Najua menelusuri laluan penjalan kaki di hadapan hotel.
-Berjalan dan terus berjalan sehingga di bulatan jalan.

Papan tanda sebagai salah satu cara mempromosi negara mereka.



Barulah saya faham.. Kenapa jalan raya di Kemboja sangat padat? Kenapa orang bawak motor nampak rilek je? Kenapa orang yang lintas jalan selamba je? Kenapa bila nampak orang lintas jalan..serta merta diorang berhentikan kenderaan? Kenapa dalam sesak-sesak macam tu saya belum nampak lagi kemalangan serius? Jawapannya ada di gambar bawah ni. Rupa-rupanya....



Tak perlu menguasai bahasa mereka untuk memahami maksud gambar ini. Tetapi cukuplah jika kita nampak dan faham apa yang cuba disampaikan melalui simbolnya.

___________________________________________________
Apa yang telah saya lihat dan lalui:

- Jalan raya sentiasa padat. Motor, tuk-tuk, dan kereta saling memenuhi jalan raya.

- Pejalan kaki kelihatan tenang ketika melintasi jalan raya meskipun ada banyak kenderaan.

- Kanak-kanak tidak memakai kasut dan pakaian.Ada juga yang berjalan tanpa seurat benang.Tetapi ada juga yang lengkap berpakaian baju melayu.

- Ada pelancong yang sama2 solat berjemaah di masjid dengan memakai topi koboi dan berseluar pendek (mungkin lelaki ni nampak dah apa keistimewaan solat bagi orang muslim).

- Penduduk Islam masih lagi kurang pendedahan mengenai Islam. COntoh: ketika penyembelihan lembu. Cara mereka menumbangkan lembu agak ganas. Tapi ayah cakap tak apa untuk dia nak guna cara apa sekalipun asalkan disertai dengan niat dan putus kedua2 urat halkum dan urat merih.

-Saya dah menimbulkan satu 'foul' atau satu kesusahan kepada penduduk kampung. Dalam usaha saya mencuba ilmu bahasa kemboja saya, mak cik tu (ada dalam gambar yg duduk sebelah kiri saya) dah salah faham dan terus mencari air sedozen untuk saya minum dari rumah sebelah. Saya tergamam dan serba salah. Saya buat isyarat untuk bayar. Tapi di cakap tak payah (guna bahasa isyarat). Akhirnya saya minum juga dlm rasa yang tak tahu nak kata apa. Nak cerita panjang pun saya jadi segan, tapi rasa bersalah tu sampai sekarang masih bersarang dalam hati.

Pengajaran yang ingin saya kongsikan:

-Bersykurlah kerana kita mendapat peluang kehidupan yang jauh lebih baik.

-Berterima kasih kepada mak ayah kerana membesarkan kita dalam suasana kehidupan yang lebih bertamadun.

-Jangan sekali-kali mencuba atau bereksperimen dengan sesuatu yang anda tidak dapat jangkakan kesudahannya.

-Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.

*kisah Hari Kedua akan bersambung...

5 ulasan:

AbAnG KaPaS berkata...

best ko dpt merase ke tempat orang. pengalaman woo...bersyukur r dengan negara kita kan jika nak dibandingkan dengan negara diorang. ssh hidup diorg.


yg pasal makcik tue lawak btol..
haha.....ak nak ketawa pecah perut.
tp xpe..at least ko try blajar berckp bahase diorg kan...


p/s: naseb baek ko x mintak nak parang. haha

Nurul Hidayah Isnin berkata...

tulah..sm2 la kte b'syukur krn mnjadi wrga negara malaysia yg meletakkan Islam sbg agama rasmi..

tobat aku nk cakap bhs kampuchea dah..
sudahnya ak gne body language je.. x pn ckp omputih..haha!

hazhuahn88 berkata...

tq sbb memuatkan gmbr aku n apong bersama en **t...hahaa

Ila Aqilah berkata...

cam menarik je naik tuk-tuk..baru qilah tau nama dia tuk-tuk..
dekyah kembung air la ko..haha..adeh..
takpe2, belajar dari kesilapan..

Nurul Hidayah Isnin berkata...

wan : sama2..ak mmg sengaja upload gmbr ni utk meramkamkan sweet moment korang dgn en m**..haha..byk da hint..

qilah : best qila..ak rs mcm nk beli satu bwk blk.. tp kalo ko btul2 nk..lori sawit blkg gmah ko pn bole modify jd tuk2..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath - Anniversary

Suka