Anda pengunjung blog ke :

Selasa, 7 Disember 2010

Mari Belajar Bahasa Jawa - Siri 6

Assalamualaikum. Ya, mari..mari.. Kita sambung lagi pelajaran kita pada malam ini. Sudah tentunya dalam slot belajar Bahasa Jawa Siri 6. Tajuk kali ni adalah tentang haiwan. Nama-nama haiwan dalam Bahasa Jawa amat unik.

Menurut sumber, Hajah Manisah Binti Wadiyo (gambar di bawah), beliau bukanlah anak jati dari tanah Jawa dan hanya bapanya sahaja yang berketurunan Jawa. Namun, beliau berusaha mendalami bahasa ini daripada akak iparnya, Murtiah semenjak menjadi suri hidup Haji Isnin Bin Baderun.


Ok, panjang pula bercerita, jom kita mulakan.
Seperti biasa, kita ada petunjuk (Hidayah):
Baris 1 : Bahasa Jawa
Baris 2 : Bahasa Melayu
Baris 3 : Bahasa Inggeris

1)
ULER
ULAT
WORM


2)
BAJING
TUPAI
SQUIRREL


3)
GEMBELOK / SABEN
KHINZIR
PIG


4)
KINJENG
PEPATUNG
DRAGONFLY / DAMSELFLY


5)
KETEK
MONYET
MONKEY


6)
WALANG KADUNG
MENTADAK MENTADU
PRAYING MANTIS



7)
KELARAK
LIPAS
COCKROACH


8)
KELABANG
LIPAN
CENTIPEDE


9)
TUMO
KUTU
TERMITE


10)
KAMPRET
KELAWAR
BAT


11)
KODOK
KATAK
FROG


12)
WEDOS / BANDOT
KAMBING / KAMBING JANTAN
GOAT


13)
BEBEK
ITIK
DUCK


14)
IWAK
IKAN
FISH


15)
MACAN
HARIMAN
TIGER


16)
ASU
ANJING
DOG


17)
JANGKERIK
CENGKERIK
CRICKET BUG


18)
MANOK
BURUNG
BIRD

19)
WALANG
BELALANG
GRASSHOPPER


20)
TAWON
TEBUAN
BEE

14 ulasan:

che mie berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
che mie berkata...

alamk silap tekan..hehe
mentadak mentadu ~ praying mantis
cengkerik ~ cricketbug =)

Nurul Hidayah Isnin berkata...

terima kasih kak oumi!!!
baru nk tnya cengkerik dlm bi apa..
nk edit sat..

abangbulat berkata...

cari kan memerang laut dlm jawa...
dan penyu juga.... =)

Nurul Hidayah Isnin berkata...

memerang = perkul rsnya..
penyu..mak aku ckp penyu jugak..
hahah

abangbulat berkata...

perkul?? how cute...haha..thanks!

Sasuke berkata...

Wah... bagus belajar bahasa jawa ni tapi.. kenapa terbitnya lama sangat... Kalau boleh jangan la terbitkan nya terlalu lama.. Lama nak menunggu nanti... Dan kalau boleh perbanyakkan jawa halus.. matur nuwun sanget ya mbak hidayah...

Nurul Hidayah Isnin berkata...

errr...lama sangat ke?
maaf lah.. sya kurang bahan..
org jawa kt sini rmai dah lupa bhs sendiri..
InsyAllah akn cuba bykkn..
*matur nuwun 2 apa ya?

Sasuke berkata...

"Matur nuwun sanget" bermaksud Terima kasih banyak... (jawa halus)

Nurul Hidayah Isnin berkata...

wah, jawa halus anda lagi hebat..
sama-sama..terima kasih kembali.. =)

ngapunten lan matur sembah nuwun berkata...

ass. salam kenal semuanya...

kalau saya boleh komentar, saya lebih setuju sama mas/pak sasuke, lebih baik belajar bahasa jawa yang halus, lebih baik, lebih santun, tentunya lebih enak didengar, tapi memang lebih sulit untuk dipelajari...insya alloh saya bisa bantu karena saya orang jawa asli...terima kasih banyak...
faiqulh@yahoo.co.id

(menawi kulo kantuk komentar, kulo luwih setuju kalian mas utawi pak sasuke, luwih sae belajar boso jawi ingkang alus, luwih sae, luwih santun, mestine nggeh luwih sekeco dirungokaken, tapi pancen luwih ewet melajarinipun...insya alloh kulo saget ngerencangi, amargi kulo tiyang jawi asli...matur nuwun sanget)

bahasa jawa halus biasanya digunakan untuk bercakapan dengan orang yang lebih tua/lebih terhormat, kalau jawa biasa lebih kasar, tapi masih ada bahasa jawa yang lebih kasar dari pada bahasa jawa bisa...

ngapunten lan matur sembah nuwun berkata...

apabila ada yang mau ditanyakan, e-mail saya di faiqulh@yahoo.co.id / faiqulh@gmail.co.id
terima kasih....

su kemmy berkata...

Kakang Ngapunten,

Iso pe orak ngajari aku kepiye arek ngomong njalok ngapuro hari royo iki....

seng aku reti ....keluputan kulo .....

ngapunten lan matur sembah nuwun berkata...

SMS saya saja ibu..
nomor handphone saya +62856 4889 2135
for fast respon, becouse am have not long time for online.. Thank's for your respons..

# am sorry, i can't speak english for true.. Lol.. ('-')

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath - Anniversary

Suka