Anda pengunjung blog ke :

Selasa, 23 Jun 2009

MELAYU dengan penuh kesedaran dan keinsafan - Bhg 2

------> Sambungan

Melayu itu masih bermimpi

Walaupun sudah mengenal universiti

Masih berdagang di rumah sendiri



Berkelahi cara Melayu

Menikam dengan pantun

Menyanggah dengan senyuman

Marahnya dengan diam

Merendah bukan menyembah

Meninggi bukan melonjak



Watak Melayu menolak permusuhan

Setia dan sabar tiada sempadan

Tapi jika marah tak nampak telinga

Musuh dicari ke lubang cacing

Tak dapat tanduk telinga dijinjing



Maruah dan agama dihina jangan

Hebat amuknya tak kenal lawan

Berdamai cara Melayu indah sekali

Silaturahim hati yang murni

Maaf diungkap sentiasa bersahut

Tangan dihulur sentiasa bersambut

Luka pun tidak lagi berparut



Baiknya hati Melayu itu tak terandingkan

Selagi yang ada sanggup diberikan

Sehingga tercipta sebuah kiasan:

”Dagang lalu nasi ditanakkan

Suami pulang lapar tak makan

Kera dihutan disusu-susukan

Anak dipangkuan mati kebuluran”



Bagaimanakah Melayu abad kedua puluh satu

Masihkah tunduk tersipu-sipu?



Jangan takut melanggar pantang

Jika pantang menghalang kemajuan



Jangan segan menentang larangan

Jika yakin kepada kebenaran



Jangan malu mengucapkan keyakinan

Jika percaya kepada keadilan



Jadilah bangsa yang bijaksana

Memegang tali memegang timba

Memiliki ekonomi mencipta budaya

Menjadi tuan di negara merdeka.

________________________________________

Respon Pembaca Terhadap Sajak :

Inilah hakikatnya orang Melayu..
Ada kelemahan disebalik kekuatan,
Ada kelebihan disebalik kekurangan,
Kini semuanya terpulanglah kepada kita...
yang berbangsa Melayu, yang beragama Islam,
Untuk menentukan dan meletakkan di mana martabat Melayu pada masa kini.
Berbanggalah menjadi bangsa Melayu.
Jangan jadi Melayu yang lupa diri, juga hilang jati diri.
Bersama-sama kita mengubah pandangan sterotaip bangsa lain terhadap Melayu.
Hapuskan istilah "Melayu mudah lupa"
Hapuskan frasa "Melayu hidup penuh subsidi"
Hapuskan konsep "Melayu itu malas"

Kita mampu, kita boleh
Bersaing dengan bangsa lain di Malaysia ini dan di dunia amnya.
Namun dalam mengejar kemajuan...
Kesantunan sebagai orang Melayu harus dipertahankan.
HIDUP MELAYU!!


7 ulasan:

'Cikgu Padi' berkata...

betol..takkan melayu hilang di dunia...kesantunan itu cermin natijah kendiri yang utama...jati melayu itu harus kita pelihara...masih ada yg perihatin..

Nurul Hidayah Isnin berkata...

power la ayat cikgu padi..
terima kasih di atas komen...!

'Cikgu Padi' berkata...

ala....xde pape la...slamat berblog..

ar razzak berkata...

takkan melayu hilang di dunia...kesantunan itu cermin natijah kendiri yang utama...jati melayu itu harus kita pelihara...masih ada yg perihatin..
Ayat kat atas tu ayat bisa jeeeeee....takde apa2 yg menarik punnn.wakakaaaa

Muhd Ridhwan berkata...

"takde apa2 yg menarik punnn.wakakaaaa"

komen : ermmmmm aku x tau nk ckp ape.. hehee..

Nurul Hidayah Isnin berkata...

weh azak...
seronok ko mengenakan org eh...
wah..lu sulah pndai hntr komen maa..
bila lu mau update lu pnya blog?

muhd ridhwan..trima kasih krn sudi lalu lalang kt dpn blog sy ni..

Muhd Ridhwan berkata...

hehe..
xpe..
alang2 dh lalu dpn cni, aku singgah jap..
aku nk pg knduri kawin ni sbnrnye..
aku mntk diri dlu ea..
ade mse dtg la blog aku plak..
tp call dlu,tkot aku xde..
nnt ksian ko letih..
dtg dri jauh2 tp aku xde..
erkkkkk ape aku ngarut nih..
adeih..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath - Anniversary

Suka