Anda pengunjung blog ke :

Jumaat, 6 Mac 2009

Kawan - Ada berapa jenis?



Kawan @ rakan sebaya mmg penting untuk kita meluahkan perasaan supaya lebih lega..

NAMUN, anda harus bijak memilih kawan untuk mencurahkan perasaan dan rahsia..


Kenapa??
  • Supaya x t'jerat di kemudian hari
  • supaya rahsia anda x jadi rahsia umum
  • supaya anda x jadi bahan umpatan

Jenis kawan yang pertama : Kawan karib

  1. Sistem sokongan yang paling kukuh.
  2. Taat setia & sayang anda sbg rakan karib.
  3. Bersungguh membantu & m'pertahankan anda.
  4. Org2 ini sgt diperlukan dlm memulihkan keyakinan anda.
  5. Perteguhkan hubungan dgn mereka melalui kemesraan & keikhlasan.

Jenis kawan yang kedua : Rakan biasa

  1. Kenalan biasa di tempat kerja, jiran, dll.
  2. Boleh menjadi rakan rapat.
  3. Boleh jadi juga tidak mahu terlibat dgn kesusahan anda.
  4. Lebih suka melihat sahaja anda sengsara.
  5. Boleh mengeji dan mengata anda.
  6. Bukan jenis sokongan yang boleh diharapkan. Tetapi....
  7. Anda perlu berbaik2 kerana ada gunanya pada satu masa nanti :-)

Jenis kawan ketiga : Rakan bertempat

  1. Hanya boleh dihubungi dalam keadaan formal & jauh.
  2. Buat baik dengan anda jika perlukan sesuatu dari anda.
  3. Bila hajat dah dipenuhi, mereka akan ASINGKAN diri dari anda dan MENGEJI anda.
  4. Lebih suka mengatakan "padan muka!"
  5. Berbaik2 dgn mereka ttp jauhkan diri dan elak b'kongsi perasaan dan rahsia dgn mereka.

Kesimpulannya??


Bijaklah dlm memilih rakan yang betul supaya dapat menjadi sistem sokongan yang mantap kepada anda. Analisis diri sama ada anda adalah kawan yang #1, #2, @ #3. Pilihan di tangan anda !!! Renung-renungkan dan selamat bersahabat..

~Ihsan dari Biro PRS, JPP 44~

8 ulasan:

lidahaku berkata...

heh
erm..aku ada beberapa pwer point tentang prs..
if nak cr n mintak k..
bagus2..
aku walaupun kuat point
aku adalah kawan #1
hee
good job jpp

Muhd Ridhwan berkata...

ermmmm aku x tau nk kate pape..
tp knp ko upload crite psl kwn nih..??
ko ade mslh dlm brkwn ni ke..??
cube ko crite kat aku..
aku sudi dgr..
sbb ape..??
sbb aku kn kwn..

Muhd Ridhwan berkata...

lg stu,
ermmm aku xde power point psl prs..
tp klau ko nk suruh aku mngarut psl prs aku bleh tlg..
by da way, aku sokong pndpt ko tu..
aku mmg memilih dlm kerje2 mncari kwn..
bkn sbb aku sombong smpai nk memilih org dlm brkawan..
tp just nk cri yg btol2 bleh wat kwn..
ermmm ape aku mngarut nih..
heheh, sory..
adeih..(menggaru2 kepale)

Nurul Hidayah Isnin berkata...

dear lidahaku:ha..bole gak. 2 pn kalo ko sudi nk bagi kt aku p.point ko yg dolu2 2.. tenkiu my AJK.. heheh..

dear muhd ridhwan :ak xde mslh kwn la..ntah la t'tbe ak rs t'pnggl 2k kuakn artikel ni..nnti kalo de pape mslh ak bgtau ea..
btol yg ko ckp 2..
Tp mak ak ckp kte kne kwn dgn sume org..
TP kne ada pegangan sndiri..jgn t'lalu ikut kawan.. (hehe..byknya tapi..)

Muhd Ridhwan berkata...

so, ermmmm aku jenis yg ke brape pd ko..?
ngeh3...
ha takot nk jawab..
goyang..
haa..
aku tnggu ko jwb nih..

Nurul Hidayah Isnin berkata...

hurm...susah nk jwb ni..
disebabkn ko x pnah ckp "padan muka" kt aku..
jd ko b'ada di kedudukan antara #1 dan #2..
maka dgn ini t'pulanglah pd anda utk meltakkan diri anda di num yg ke brape...
Ko rasa?

Muhd Ridhwan berkata...

aikkk, tnye kite blk plak..
hmmm hehe, wlaupun aku ni jht, tp aku x ske mengeji n biarkn kwn aku sengsara..
n aku jgk x ske dipergunakan..
tp dlm mse yg sme aku bkn la sistem pertahanan yg kukuh..
so, ko bleh wat kptsn brdasarkan pngalaman ko slame brkawan dgn aku..
n jwpnnye ko x prlu bgtau..

Nurul Hidayah Isnin berkata...

hik3...puitis la ayat ko..
btul, sy stuju dgn anda..
xde manusia yg prfct kt dunia ni..
hrp2nya anda dptla jd yg #1 tu insyAllah...ngeh3..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath - Anniversary

Suka