Anda pengunjung blog ke :

Selasa, 31 Ogos 2010

Kek Batik

Intro :
Seusai sahaja kuliah jam 12.15 tgh, aku telah mengajak kawan sekelasku ke Landmark, Plaza Larkin, dan lokasi terakhir kami iaitu Mydin. Ini tidak lain dan tidak bukan untuk membeli barang-barang yang dikirim oleh adik beradik dan juga barang keperluan diri sendiri.

Sesudah membuat pilihan barangan di Mydin, aku terlihat mentega berjenama "Buttercup" di peti ais Mydin seolah-olah menggamit aku untuk mendekatinya. MasyAllah, baru aku teringat bahawa aku telah berjanji dengan rakan-rakan untuk membuat kek batik bersama-sama mereka.

Sebelum ni, mmg tak pernah pun buat kek batik.Tapi aku sgt suka kek batik.
Maka pada petang tersbut juga lah aku belajar buat kek batik. Alhamdulillah, dah pandai la juga buat kek batik. Terima kasih kepada rakan-rakan yang bersama-sama menjayakan "program ketuk-ketuk kek batik" pada petang itu.

Berikut adalah bahan-bahannya:

1) Mentega
2) Gula
3) Milo
4) Susu
5) Telur
6) Biskut Marrie

Di sini aku telah mengeksperimentasikan dua produk kek batik yang mempunyai kandungan komposisi bahan yang berbeza.

Kek Batik Edisi 1:
1) 1/2 mentega + 3/4 gula dimasak dahulu.
2) Secawan serbuk milo
3) 1/4 cawan Susu
4) 2 biji telur
5) Masukan biskut marrie yang telah dihancurkan
6) Masukkan adunan ke dalam bekas dan dipadat-padatkan.

Hasil : Kek batik lebih rangup dan tidak lembap. Warna coklat milo kelihatan lebih pudar.


Kek Batik Edisi 2:
1) 1/2 mentega + 1/4 gula dimasak dahulu.
2) Secawan serbuk milo
3) 3/4 cawan susu
4) 1 biji telur
5) Masukkan biskut marrie yang telah dihancurkan
6) Masukkan adunan ke dalam bekas dan dipadat-padatkan.

Hasil : Kek batik lebih lembap. Warna coklat milo kelihatan lebih pekat.

Kesimpulan :
Kedua-duanya sama sedap mengikut cita rasa orang yang memakannya.
Ada yang suka rangup, ada yang suka lembap.
Ini bukan puji diri sendiri tetapi berdasarkan testimoni daripada rakan-rakan yang dah makan.
Segala penambahbaikan atau perubahan resepi boleh dibuat untuk meningkatkan kualiti kek batik yang dihasilkan.

P/s: penulis sedang bercita-cita untuk menyediakan kek batik untuk juadah Hari Raya Aidilfitri.

Selasa, 24 Ogos 2010

Caution!

Awas!
Caution!
Alon-Alon!
Prudence!
Precaución

No lah.. It is not the "CAUTION!! WET FLOOR" sign..

But it is "CAUTION!! Extreme Sketcher besides you!" sign..

The writer were in mood of sketching right onwards.
Until when?? I don't even know.

So, please remove/hide/keep/save any of your valuable paper, books or any plane board before it will became the next victim.

When Ramadhan Comes..


Sahur..sahur..


Back from class..


Shopping at bazar..


"Oh, I'm full.."

WHAT WE SHALL TO DO NEXT??


You can be just like this..


Or.. you can be like this too..


Therefore, the choice is on your hand.
To grab or to lose the opportunity with the greatest promotion of Ramadhan Al-Mubarak.

Think and practice..~


* All of the images were copyright protected.

C'est ce que je prévois




.....
........
...........

No explanation for the illustration..
Just want you, readers to think..

(In avoiding controversy or crisis..)
Ngeee~

Life..Is Full of Qada' and Qadar




This illustration was created by the illustrator's imagination.
It is not related to anybody who still alive or dead.

The illustrator just want to say..
-Never ever give up with your life.
-Find your own happiness.
-Darkness will not remains forever.
-Be thank to GOD.
-Accept the Qada' and Qadar with your big heart. =)

*For more moral value and motivation words, you can add up and find it by yourself.

Till we meet again.. au revoir!!

P/s : dois-je bonne compétence de dessiner? hehe..

Jumaat, 13 Ogos 2010

Antara duku, langsat, duku langsat

Fenin2..sampai ke usia hari ini saya masih keliru dengan ketiga-tiga buahan ni.
Perkara ini menjadi lebih serius sehingga menimbulkan pertelingkahan antara saya, rkan sebilik, dan jiran seblok di kala Ramadhan yang mulia ini.
Siapa salah, siapa betul.. Saya pun tidak tahu.

Di bawah ini ada ketiga-tiga jenis buah yang disebutkan.
Ada tak sesiapa yang boleh tolong labelkan nama-nama buah di bawah?
Tolonglah saya..~~

A)



B)


C)

Khamis, 12 Ogos 2010

I want

~[Sayu..hati ini makin sayu..
Rindu..terkenangkan desa permai..
Wajah ayah bonda..bermain di mata..
Mengajak ku pulang ke desa..
Di bulan mulia..Ramadhan Al-mUbarak (lirik ni ak edit sendiri)]~

-Air Mata Syawal, Siti Nurhaliza-

When somebody asking me just now,
"Are you going back home tomorrow? well u know, it's weekend"
Splash!!! Suddenly the song came automatically out of my mind..

My mom, dad, brothers, and my sisters also start asking me when I want to back home.
I really and absolutely want to..
But there is something..no.. but two things I should settle down first.

If all those things weren't done, I was just like I'm digging my own graveyard


I hope all of its will going to be ok by next Thursday
because I wanna go home with that JDB in a good and safe condition.

I want to celebrate this Ramadhan Al-Mubarak with my whole family.
Get the sahur with my father.
Fetch my mom to Tarawih prayer at Surau Mahadi.
Shopping the break fasting food or cake with my brother @ bazar.
Gossiping about the latest fashion and trend of baju raya with my sister.
Breaking the fast together with all family members
by listen to best 104 radio or siren from the fire station.
Oh, I really missed all the things!!



I wish this vehicle to get well soon.. as soon as possible..
as possible as after the final observe next week. Amin..


I want the final observe.
I want to fix my vehicle.
I want to go home.
I want everything to be good.
Dear god, please let this week and next week become shortly and smoothly for me.
because I can't wait any longer for it..

Selasa, 10 Ogos 2010

Selepas 29 Sya'ban 1431 H



Pabila tibanya bulan Ramadhan..
Telah diikat segala jin dan syaitan,
Dibukakan pintu langit seluas-luasnya untuk menerima segala amalan,
Dipermudahkan untuk melakukan amal ibadah,
Diberikan ketenangan meski seharian menahan diri dari makanan,
Rebutlah peluang ini wahai insan.
Sesungguhnya sebulan Ramadhan adalah terlalu singkat.

Bersama meningkatkan amalan di bulan Ramadhan.
=)

Ahad, 8 Ogos 2010

Helwani Fest 2010

Tahun ini seperti biasa macam tahun lepas..
Penulis masih lagi diperlukan untuk membantu lajnah HELWANI, PERMATA IPG KTI
Untuk program Minggu Helwani Fest 2010 yang berlangsung
dari hari Isnin, 2 ogos 2010 sehingga hari Khamis, 5 Ogos 2010.

Tapi tak mengapa kerana penulis suka dengan program2 seperti ini.
Program yang mantap, gembira, mengeratkan ukhuwah, dan menjana kretiviti!
Tugas untuk penulis mcm biasalah..kena sediakan video perasmian, penutupan, buat persembahan, dll.

Berikut adalah di antara aktiviti menarik sepanjang Helwani Fest:


1) Tayangan Perdana Ketika Cinta Bertasbih 2


2) Ceramah




Ceramah CINTA DAN HARGA DIRI
Oleh Dr. Sumilah
DDKA, 9-11 malam



3)Pertandingan Kraftangan





Pertandingan Kraftangan
Di PKP jam 5-7 petang


4) Pertandingan Busana Muslimah



5) Malam Jalinan Kasih


Persembahan Malam Jalinan Kasih oleh kumpulan Halawatul Sir


Masih ada ruang penambah baikkan yang boleh dilihat sepanjang program ini dijalankan
terutamanya penglibatan remaja2 muslimah di IPG KTI.

Namun begitu, penulis berharap agar legasi Program Helwani Fest ini akan dapat diteruskan tahun demi tahun
demi mewujudkan muslimah yang lebih aktif, progresif, celik ilmu, bertaqwa dan cemerlang di dunia dan di akhirat.

InsyALLAH..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath - Anniversary

Suka