Anda pengunjung blog ke :

Khamis, 30 Ogos 2012

5 minggu

Okeh, saya tahu memang tak nampak apa pun. Kita zoom lagi..
Minggu ke 5 - Baru nampak kantung bayi sahaja.

Ini adalah gambaran sebenar bayi. Sumber ihsan dari facebook suami.

Masa mula-mula ingin menggunakan alat ujian kehamilan, hati memang berdebar-debar dan dalam hati saya berkata, biar apa sahaja keputusannya, semua adalah takdir dari Allah dan kami harus menerimanya. Akhirnya, setelah diuji keputusannya ada dua jalur merah iaitu "positif". Alhamdulillah, alangkah gembiranya hati saya dan suami.

Pada hari Selasa saya telah ke klinik dengan suami untuk buka rekod kesihatan ibu mengandung. Untuk pengetahuan, hari Selasa dan Khamis adalah merupakan hari perjumpaan ibu dan anak di Klinik Kesihatan Kapit. Saya diberitahu oleh doktor bahawa usia bayi baru 5 minggu. Jururawat juga ada memberikan penerangan mengenai kebaikan penyusuan susu ibu untuk bayi dan ibu.

Sepanjang tempoh hamil, bakal ibu dinasihatkan untuk mengambil pil yang mengandungi iron, vitamin C, asid folik, B complex, dan Magnesium. Hasil kajian dan temuramah, saya mendapati bahawa rata-rata ibu mengandung akan mengambil pil Obemin Pluz yang mengandungi kesemua vitamin dan mineral yang diperlukan untuk ibu.

Pengambilan pil ini penting kerana diawal usia kandungan, bayi sudah mula menyerap tenaga, vitamin, dan makanan dari badan ibu untuk terus membesar. Apakah kesannya, jika kita mengabaikan pengambilan pil tersebut? Kita akan kehilangan tenaga dan kerap muntah kerana kekurangan zat di dalam badan.

Seawal 5 minggu ini keadaan berjalan dengan baik. Kesihatan saya adalah normal dan mampu menjalankan tugas-tugas harian di rumah mahupun di sekolah. Walaupun pada setiap waktu malam dan sebelum sahur saya akan muntah namun Alhamdulillah, Allah telah memberikan peluang untuk saya berpuasa di bulan Ramadhan dengan baik.

Adakah keadaan yang baik ini akan berterusan sehingga ke minggu-minggu yang seterusnya?
Wallahualam... Tunggu sahaja kerana Pencipta Bayi ini lebih dan maha mengetahui.




Ya Allah, jadikanlah anak ini seorang anak yang soleh atau solehah kelak
serta menjadi pejuang Islam yang berbakti kepada agamanya. Amin.


4 ulasan:

Ummu Muhammad berkata...

Alhamdulillah tahniah! semuge mudah sampai kesudah..muntah2 tu saje suruh manje2 riang rie dgn hubby hehe

Nurul Hidayah Isnin berkata...

Terima kasih kak lin. Doakan saya dipermudah sehingga kehujungnya ya..
UUuu..muntah tu untuk manja2 ya..
hehe..baik!

axvist berkata...

Dayah!!! Congratess!!! hehe...
hope everything goes fine~

and tahniah gak utk ur 2nd majlis sambut menantu itu ari~ XD

(sblum ni, hasil stalk ak kat fb ko,da ade rase da...tpi tunggu ko wat spesel annoucement dulu...hehe~)

Nurul Hidayah Isnin berkata...

wooo..ckin..ko stalk aku rupenya ya..
kenapa ko x tnya aku trus..
stalk2 je keje..apela..isk3..

*tp mcm boleh rasa tu ha?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath - Anniversary

Suka