Anda pengunjung blog ke :

Rabu, 31 Disember 2008

Sekitar Sambutan Maal Hijrah 1430


Hj Isnin Bin Baderun dan Hajah Manisah Binti Wadiyo received Anugerah Tokoh Ibu Bapa Mithali 1430 Hijrah/2009 M of Mersing district at Masjid Jamek Felda Nitar 2. Reward was given by Mersing District Officer on 28th December 2008.



Received souviner, certificate, and trophy as Tokoh Ibu Bapa Mithali for Mersing district. Present was given by Dato' Haji Zainal Abidin, Chairman of Jawatankuasa Agama Negeri Johor at Maal Hijrah 1430H celebration of Johor state at Kompleks Islam Johor Bahru on 29th December 2008.


I hope that this smiles will ever lasting.



Maal Hijrah 1430H celebration of Johor state was very happening with the great performance of Kote'an and Kompang by Arabartion group from Masjid Jamek Al-Hidayah, Parit Haji Ali, Batu Pahat. (hehhe...they are all my villagers..i'm felt so proud for them)


My father, my mother and I......

*Pic grabbed from digital camera, Brica.

Menjana Ummah Gemilang

Salam Maal Hijrah Tahun 143o



Maksud Firman Allah SWT surah Al-Ankabut: Ayat 17
...carilah rezeki dari sisi Allah, dan sembahlah akan dia, serta bersyukurlah kepadanya, kepada Allah jualah kamu akan dikembalikan.
Imam Al-Qushairi berkata : 3 perkara asas kehidupan yg Allah SWT tekankan pada firmannya iaitu - rezeki, ibadah dan syukur.


Semut adalah makhluk Allah SWT yg lengkap dari segi 3 aspek ini..

Lambang Kesuburan-rezeki:
  1. Semut melambangkn kesuburan rezeki yg dimanfaatkn.
  2. Semut ada pelbagai cara dan gaya dlm usaha mencari rezeki di bumi Allah.
  3. Semut dikurniakan nama darjah Abu Mashgul (tokoh bapa yg sibuk mencari rezeki).
  4. Tiada istilah sampah dlm msyrkt semut. Semuanya dipunggah msk ke sarang utk dikitar semula.
  5. Tiada istilah sakit/makan/iri/panas hati kpd mereka..semua hasil diguna bersama.

Lambang Kesetiaan-ibadah:
  1. Semut betina sgt bertanggungjawab sbg bukti setia t'hadap amanah yg diberikn.
  2. Keistimewaan semut betina yang Allah paparkan dalam surah Al-Namlu:18 mempunyai 3 wawasan utama :
  3. 1) Melihat jauh misi ke hadapan demi membela nasib masyarakatnya.
  4. 2) bertutur dgn kebenaran utk memelhara kehormatan dirinya.
  5. 3) bertindak dgn penuh keadilan utk kepentingan bersama.
  6. Imam Al-Ghazali berpendapat ketua semut mengarahkan semut menyelamatkn diri dengan segera kerana angkatan Nabi Sulaiman yg hebat perkasa akan melalui kediaman semut adalah bukan kerana takut dipijak tetapi takut warga semut terpengaruh dengan kehebatan bala tentera Nabi Sulaiman yang akan melemahkan semangat ibadah.
Lambang Kesyukuran:
  1. Semut keluar sarang dgn tangan yg kosong dan pulang dgn habuan yg pelbagai bentuk. X kira besar, sederhana, mahupun kecil.
  2. Ini membuktikan semut adalah makhluk Allah yg bersyukur dgn apa yg mampu diusahakan.

Namun begitu semut akan hilang keistimewaannya apabila bercambah 2 sayap, bertambah besar susuknya tubuhnya dan akhirnya akan keluar dr sarang msyrkt semut, mengejar habuan tanpa batasan dan akhirnya kecundang dek ketamakan.

---Konklusinya: semut membuktikan bahawa dia adalah makhluk Allah yg bijak urus rezeki, teguh melaksanakan ibadah, dan kenal erti syukur.

Sama2 lah kte mengambil iktibar drpd ceritera semut di atas ini melalui hidup dgn rezki yg barakah, ibadah yg sempurna, dan kesyukuran yg infiniti di tahun baru 1430 Hijrah ini InsyaAllah.

*Dipetik dari Pamplet Sambutan Maal Hijrah 1430 Peringkat Johor

Jumaat, 26 Disember 2008

Hahha......if u can see the picture above, they are my beloved dad and mom....
Haji Isnin and Hajah Manisah had been married for almost 36 years since 1972..

They are very loving couple and had raised up 8 succesful children... As the reward for their succesfulness in growing up their 4 princes and 4 princeses, Haji Isnin and Hajah Manisah was selected as the Tokoh Ibu Bapa Mithali of Mersing District for the year 1430 hijrah (08/09).

They will recive the reward on this 28th of December 2008 at Masjid Jamek Nitar 2 in the celebration of new year og Hijrah...

Hurmm...at first I was quite shock and felt that it was a funny story to hear... But then I realized that they deserve to get the reward.. Therefore, automatically they were selected as the nominees for the Anugerah Tokoh Ibu Bapa of Johor 1430 Hijrah compete with the other 9 district in Johor. The result will came out on 29th December 2008 at Kompleks ISlam Johor Bahru...

So, gud luck mom and dad!!!! I wish u'll get some number in the competition... My bless and pray will go along with both of u...

Khamis, 25 Disember 2008

Kuih Lapis 10 tingkat..


Hari ni buat kuih lapis lak..berguru dgn mak lagi...

Cuti-cuti cmni rugi kalau x blajar buat kuih..


Komen ank sedara sy yg kecik.. "OoOoO...ade ye kuih mcm ni Usu??????...Cantiknya!!"

Mcm2 la dak2 ni....


Cara nak buat kuih lapis:


Bahan :

- Tepung gandum (dicadangkan : cap sauh)

- Gula 3.5 senduk

- Garam 2 sudu

- Pewarna sirap

- Santan 0.5 kg

- Air secukupnya


Prosedur:

1- Gaul tepung+gula+garam+santan+ air secukupnya...(pastikan campuran menjadi secair air).

2- Bahagikan kepada 2 bekas.

3- Warnakan satu adunan dgn pewarna sirap dan satu lagi dibiarkan putih shj.

4- Sediakan tempat kukusan.

5- Masukkan secawan adunan putih dan kukus.

6- Masukkan secawan adunan merah 6@ 7 mnt kemudian.

7- Ulang proses ke 5 dan 6 sehingga mencapai 10 lapis.

8- Dah siap sume biar dlm 10 mnt nk bg dia tanek (bhs jawa: melayu ckp masak)

9- Angkat dr pengukus, biar sejuk dlu, potong, bole la mkn rmai2.....

P/s: bilangan utk lapisan bergantung kpd tinggi loyang...jgn la loyangnye rendah tp nk wat 10 lapis gak...x sesuai...

Selasa, 23 Disember 2008

..Kuih Koci Idaman Gigi..


Cuti semester ni mak ajar sy cara buat kuih koci...sedap dan tahan lama kuih ni..
Anak2 sedara sy sume suka..
Diorg cakap...."macam gula2 getah la kuih ni!"...hehehe...

Camne nk buat...??

BAHAN-BAHAN:

Untuk inti:
- kelapa parut

- gula merah

- gula melaka

Untuk tepung:

- tepung pulut 1kg

- garam 1/2 sudu

- pewarna pandan / hijau
- air secukupnya
Untuk bhg luar:

- sedikit minyak masak
- daun pisang (disalai)

1. Gaul kesemua bahan inti, masak sehingga gula mencair dan semua bahan menjadi sebati.
2. Uli tepung pulut bersama garam -> pewarna pandan -> air (jgn keras2 sgt)
3. Tepung yg dah diuli dibulatkan kecil2.
4. Masukkan inti ke dalam tepung yg telah diuli.
5. Golekkan kuih di atas minyak masak (elak kuih melekat pd daun pisang).
6. Bungkus dlm daun pisang dah disalai.
(ikut style masing2 la...nk senang ikut cr bungkus kuih lepat je..kih3...)
7. Pas2 bole la kukus.
8. Makan smpai muak..

Precaution!!
JGN bukak kipas laju2 time wat kuih ni..nanti tepung cepat keras..

Isnin, 22 Disember 2008

Intro


Salam...Blog ni disediakan untuk kepentingan diri sendiri dan org yg lalu lalang.. InsyAllah medan ini hanya mengandungi perkara2 yg bermanfaat dan sebagai rujukan bersama..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath - Anniversary

Suka