Anda pengunjung blog ke :

Rabu, 28 April 2010

Pendeta Temenggong


Today, I had been given a very great opportunity to make the first recording of Convocation's theme Song with the title "Pendeta Temenggong". This song will be appear on IPG Kampus Temenggong Ibrahim's Convocation 2010 on this 7th May. With a enormous collaboration, Puan Maskiah as the lyric writer and En Isa Amri as the composer had made the song become so cool and really touch my heart at the first time I sing it. The specialist at their own field can't be deniable by me. Special thanks to En Isa Amri for the trustfulness on my ability. I am totally impress with the both lecturers and of course I felt so proud to be the one of future Pendeta Temenggong.

Here's the lyric for the song. Read it. Feel it.

PENDETA TEMENGGONG

Semaian Subur, Tuaian Makmur
Seminatum Floreat
Pengalaman yang ada
Hidup lestari sepanjang masanya di sini

Profession keguruan yang unggul
Melahirkan guru yang berwawasan
Berdaya inovasi
Berasaskan budaya ilmu
Dan etika kerja berkualiti

Budaya Temenggong
Hukum tuhan dijunjung
Hukum negara kan dikendong
Yang baik disanjung
Yang buruk dibendung
Meningkat ilmu didorong
Kualiti membawa untung

Alang-alang berdagang
Biar sampai mendapat laba,
Alang-alang kita terus berjuang
Biar sampai jadi pendeta

Apalah tanda batang tebu
Batang tebu halus uratnya
Apalah tanda orang
Yang punya ilmu bermutu
Orang berilmu halus budinya

Dulu diajar, sekarang boleh mengajar
Dulu hilang, sekarang terbilang
Di mana bumi dipijak
Di situ langit dijunjung
Inilah janji pendeta Temenggong

Budaya Temenggong
Hukum tuhan dijunjung
Hukum negara kan dikendong
Yang baik disanjung
Yang buruk dibendung
Meningkat ilmu didorong
Pendeta Temenggong

Dulu diajar, sekarang boleh mengajar
Dulu hilang, sekarang terbilang
Di mana bumi dipijak
Di situ langit dijunjung
Inilah janji pendeta Temenggong

Dulu diajar, sekarang boleh mengajar
Dulu hilang, sekarang terbilang.....

*Waiting for the next recording of the song entitled Syukur.

P/s : Today, the writer had learn something new from the director of IPG KTI which is the tips on how to maintain the voice for being a master of ceremony (MC). ^_^ And now, the writer know one more secret about our beloved director of IPG KTI..hehe..

Ahad, 25 April 2010

Masanya Semakin Hampir

Apa yang semakin hampir tu?

Ahah, tak lain dan tak bukan..
Majlis yang paling gilang gemilang dan menjadi suatu kemestian di mana-mana institusi pendidikan
iaitu Majlis Kejohanan Olahraga.

Tetapi nama Majlis pada kali ini telah ditukar sedikit kepada
Kejohanan Balapan dan Padang Institut Pendidikan Guru Kampus Temenggong Ibrahim kali Ke- 43

Pada hari ini juga telah bermulanya raptai bagi Kejohanan Balapan yang akan diadakan pada hari Khamis 29 April 2010 bermula dari jam 8 pagi sehingga 1 tengahari. Raptai yang seterusnya akan dijalankan pada hari Rabu.

Antara perkara menarik yang ingin penulis ingin kongsikan adalah :
  1. Majlis ini akan dihadiri oleh pelbagai VVIP antaranya adalah Dr. Ir. Wee Ka Siong, Timbalan Menteru Pelajaran Malaysia, Tn Hj Markom Bin Giran, Timbalan Pengarah JPNJ, dan ramai lagi.
  2. Majlis Kejohanan ini juga akan diserikan lagi dengan pasukan kompang 100, pasukan gendang Cina, persembahan silat, persembahan Senam Seni Malaysia.
  3. Berjaya menamatkan kemarau kejohanan olahraga kerana tidak dijalankan pada tahun lepas ekoran IPG KTI terpilih menjadi penganjur KAGUM.
  4. Sukantara yang telah dijalankan bermula dari 2 minggu lepas (kadang kala tergendala atas faktor hujan)
Penulis berharap agar raptai sambutan perasmian kejohanan Balapan dan Padang yang akan diadakan pada Rabu ini akan menjadi lebih baik dari hari ini dari segi pengurusan, masa, dan kerjasama antara pensyarah dan pelajar bagi menjamin kelicinan perjalanan sebenar Sambutan Kejohanan Balapan dan Padang IPG Kampus Temenggong Ibrahim kali ke-43 pada hari Khamis ini.

Dalam keadaan ekonomi serba kekurangan ini diharapkan acara sukan tetap meriah dan penulis berharap cuaca pada hari tersebut akan sentiasa dalam keadaan yang baik. Sama-samalah kita doakan.

* Kalau tuan pengarah bagi cuti peristiwa pada hari Jumaat mesti berbaloi sebab penulis ada terdengar cerita bahawa pada sebelah petang ada program ceramah dengan Majlis Belia Malaysia. Penceramah pun bukan calag-calang orangnya.. Amin40x..


Selasa, 20 April 2010

Sehari di High Town ~ Kota Tinggi

Pagi Ahad selepas b'jogging, bermain badminton serta bersarapan di depan mobil..
Satu rancangan Adhoc telah berlangsung dengan bantuan rakan-rakan seperjuangan.
Iaitu sesi lawatan ke Kota Tinggi.

Maka, pada jam 1.20 tengahari... Di sinilah kami..


Tanjung Balau, Kota Tinggi


Jeti Teluk Sengat. Nama lain tempat ini adalah Johor Lama.
*Siapa2 nak beli alat ganti motor bole lah cari di sini.

Johor Lama

Taman Buaya, Telok Sengat
Bilangan buaya di sini hampir mencecah seribu

Antara model buaya yang dipilih.. Ni buaya remaja je.
Kalo buaya yang umur 147 tahun, bayangkan je lah saiz dia besar mana.


Berbaloi-baloi lah melaburkan RM8 ke Taman Buaya Telok Sengat ni.. Kerana:
  • Buaya dia sangat agresif bila digeletek.
  • Dapat belajar membezakan jantina buaya.
  • Melihat sendiri buaya kurang upaya (BKU)
  • Boleh pegang sendiri anak buaya.
  • Melihat buaya betina menjaga telurnya pd jarak 1 meter.
  • Berpeluang melihat buaya obesiti, buaya hitam, buaya panjang.
  • Mempelajari banyak pengetahuan baru mengenai buaya.
  • Merasai pengalaman dikejar buaya (seolah2 kucing yg sedang mengejar ikan)
Banyak lagi penulis nk ceritakan.. Tapi penulis tak cukup masa. Nak pegi kelas Matematik kejap lagi.. Maka, sehingga bertemu lagi.

*Gambar diambil drpd Laman Facebook Anis Syud


Secebis Kata Membuat Aku Berfikir Seketika



Seorang saudara, sahabat atau teman yang tidak bisa memberi nilai tambah kebaikan dalam urusan agamamu, maka putuskanlah persahabatan anda dengannya.

-Malik Bin Dinar-

Sabtu, 3 April 2010

9 Nyawa..sedikit imbasan..


Selesai sudah membaca novel 9 Nyawa dalam likungan masa sepetang (slps blk shj dr sekolah).

9 Nyawa yang dikaitkan dengan masalah lemah jantung yang dihidapi oleh Intan Suriyati sangat merisaukan ibunya, Azizah. Intan yang sudah banyak kali hampir kehilangan nyawa telah disifatkan oleh ibunya sebagai anak yang memliki 9 nyawa sehinggakan kehidupannya bagaikan seekor burung dalam sangkar emas. Sentiasa diawasi dan dikawal. Dia tidak pernah bertanya kenapa dia dibesarkan dalam keadaan sebegitu. Kini, naluri wanitanya mula memberontak sejak bertemu dengan Khairil. Akhirnya dengan restu ibunya, Intan mendirikan rumah tangga dengan Khairil setelah Khairil berjaya meyakinkan Azizah mengenai keikhlasan hatinya.

Namun, satu demi satu rahsia terungkai apabila rohnya terpisah dari badan dan berlegar-legar dalam satu dimensi lain di dunia. Ketika itu, Intan hanya mampu dapat berkomunikasi dengan Hakim, seorang lelaki yang buta matanya tetapi hatinya tidak pernah buta. Sepanjang terperangkap antara hidup dan mati telah banyak rahsia yang ditemuinya. Mengapa ibunya bersikap terlalu mengongkong hidupnya. Di mana ayahnya. Apakah kaitan keluarganya dengan Hakim. Dan siapa Khairil yang tiba-tiba hadir dalam hidupnya?

Garapan idea dari muka pertama hingga muka akhir novel berjaya diimbangi oleh penulis, Ramli Awang Murshid meskipun corak penceritaan dan thriller cerita ini boleh diteka oleh pembaca yang meminati novel beliau. Penulis novel ini berjaya mengaitkan kejadian demi kejadian yang akhirnya didalangi oleh seseorang yang mungkin tidak disangka-sangka oleh para pembaca.

Novel ini juga telah membawa pembaca meniti ruang masa dengan teknik penceritaan imbas kembali, masa hadapan, dan kembali ke masa yang lampau. Novel ini boleh dibanggakan kerana penulis sentiasa mengaitkan pelbagai situasi dengan nilai kemanusiaan dan keagaamaan. Penulis juga berjaya mewujudkan satu perasaaan berbangga dalam diri pembaca sebagai rakyat Malaysia.

*Sedang mengumpul duit untuk membeli novel terbaru RAM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath - Anniversary

Suka